Wybierz jezyk: polski | English

z ostatniej chwili // Świat Młodych pod lupą

Co Młodzi robią w poniedziałek rano, a jakich podniet szukają w weekendy? Jak przebić się przez ich antyradar? Jakich touchpointów użyć? Oraz czy, i które plemiona Młodych, płaczą z powodu sklepów zamkniętych w niedzielę? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdują się w najnowszym raporcie agencji badawczej IQS, która już od przeszło 14 lat bada Świat Młodych.

W raporcie „Świat Młodych” Młodzi (16-29 lat, bezdzietni) tradycyjnie już podzieleni są na 5 plemion. Są to: Regreci, Domisie, Lajfhakerzy, Ziomale oraz Hipsterzy. Różnią ich ideały, przekonania, postawy, ale też rozkład dnia i sposób spędzania czasu wolnego.

„Badania pokazują ogólny wzrost optymizmu wśród Młodych. 96 proc. z nich swoją sytuację finansową ocenia jako dobrą lub bardzo dobrą. Widać też większą wiarę w znalezienie dobrej pracy i poradzenie sobie w życiu. W 5 edycji Świata Młodych coraz wyraźniej rysują się postawy konserwatywne – znaczenie autorytetów, czy przywiązanie do tradycji” – komentuje Katarzyna Krzywicka-Zdunek, Business Unit Manager w IQS, liderka projektu badawczego „Świat Młodych”.

Mapy behawioralne, które są nowością tegorocznego badania, to rozkład zachowań Młodych w czasie i przestrzeni. Stanowią unikalną bazę danych, opisującą szczegółowo zwyczaje i obowiązki każdego z plemion w konkretnych przedziałach godzinowych, zarówno w dzień powszedni, jak również w weekendy.

Ziomki. To największe i najbardziej uspołecznione plemię. W dni powszednie w ich planie dnia szczególnie ważne miejsca zajmują spotkania ze znajomymi i uprawianie sportu. Dużo imprezują i tak realizują swój instynkt stadny (21 proc. bywa w klubach przynajmniej raz w tygodniu; częściej niż inni Młodzi imprezują też w tygodniu). Ci, którzy pracują zawodowo, zaczynają dzień wcześniej, niż inne plemiona. Weekendy chcą mieć szczelnie wypełnione ekscytującymi zajęciami – chodzą do kina, spotykają się ze znajomymi i jako jedyni uprawiają sport równie często jak w tygodniu.

Domisie. Domatorzy, którzy nie potrzebują i nie szukają ekscytacji poza domem. W porównaniu z innymi plemionami najrzadziej uczęszczają na kursy i zajęcia dodatkowe; nie chodzą do klubów i na dyskoteki, nawet wycieczka do kina lub teatru potrafi być dla nich nie lada problemem. Domisie są za to najwierniejszymi widzami telewizji. Pasjami oglądają swoje ulubione seriale – najczęściej w dni powszednie po południu. Celebrują domowe posiłki i… modlą się przed snem.

Lajfhakerzy. Plemię ogarniaczy, których wkurza niezrealizowany plan. Chcą optymalnie zorganizować swój czas i zmieścić w terminarzu wszystkie swoje aktywności. Braki w lodówce, częściej niż inni Młodzi, uzupełniają rano wybierając w tym celu małe, osiedlowe sklepy – aby było blisko i aby mieć to zadanie już odhaczone.  Sporo inwestują w swój rozwój. W soboty siedzą nad książkami, czytają, a część z nich już od rana sprząta, chcąc „ogarnąć” mieszkanie.

Regreci. To najbardziej zarobione plemię – pracują średnio najdłużej ze wszystkich Młodych – także w niedzielę. Zabiegani. Częściej, niż inne plemiona wychodzą z domu bez śniadania. Cenią bezpośredni kontakt z drugim człowiek, proste zasady oraz słowność. Po pracy lub zajęciach, częściej, niż inni Młodzi, bywają w urzędach i innych punktach usługowych. Jak już wrócą do swoich domów, to nie chce im się nigdzie ruszać. Po ciężkiej pracy potrzebują resetu, dlatego weekendowe imprezy Regretów, nierzadko kończą się bójką lub mandatem.

Hipsterzy. Aktywni. Prowadzą bardzo bogate życie towarzyskie. Muzyka towarzyszy im zawsze i wszędzie. Cenią jakość dźwięku i sięgają po bardziej wymagające gatunki muzyczne. W swoim codziennym grafiku (jako jedyni – nawet w tygodniu!) odwiedzają kino, teatr, wystawy, a także spotykają się ze znajomymi. Preferują zakupy online.

„Codzienny rozkład dnia jest czymś, co różnicuje plemiona. Jest jednak wiele obszarów wspólnych – jak choćby czas spędzany na przejazdach, który nie jest przez marketerów wykorzystywany, czy też czas poświęcony na media społecznościowe, które coraz częściej doceniane są przez Młodych jako więziotwórcze.” – komentuje Krzywicka-Zdunek.

KONTAKT DLA MEDIÓW
Beata Sadowska
PR&Marketing Manager
beata.sadowska@grupaiqs.pl
tel.: +48 22 592 63 00
mobile: +48 663 884 468